9/19/2013

Diókopács, bodza, eperfa levél - festett gyapjúk

A festőnövények gyűjtése megtanít a gyorsan változó kinti táj és a természet megfigyelésére.
Az aratáshoz, betakarításhoz hasonlóan megvan a megfelelő ideje a növényi részek szedésének, gyűjtésének. 
Régen ezt a mezőgazdasági munkák közben/után végezték, és tudatában voltak ezeknek, nem volt szükségük külön naptárra.

Szeptemberben:

Hullik a dió, zöld dió héjat lehet gyűjteni.
 A varjútövis benge is beérett, ideje a leszedésnek. 
A festőcsülleng zöld levelei is gyönyörűek, lehet szárítani vagy rögtön áztatni. 
A büdöske idei második virágzását sem lehet kihagyni, így most kosárban várja, hogy áztassam.
A vadgesztenye levele is hívogat, és még a körömvirág is sárgállik.
A kanadai aranyvessző lassan elvirágzik, bár még találni szép szálakat.

Növényi festésű gyapjúk - Plant dyed wool
Barna gyapjú:
A barna a zöld dióhéjjal festett gyapjú. Ehhez az összegyűjtött zöld héjakat még aznap vízbe tettem és hagytam egy napig ázni. Utána felforraltam és beletettem a gyapjút. Hagytam kihűlni egy éjszakán át. Mikor kivittem a gyapjút, először sárgásbarna színe volt, a levegőn viszont szép gesztenyebarnára változott, árnyékban, kiteregetve szárítottam. A diófestésnél nincs szükség külön pácolásra.

Szürkéskék gyapjú:
A bodzabogyókkal született a szürkéskék gyapjú.

Halványsárga gyapjú:
A halványsárga gyapjú eperfa levelével festődött

Nincsenek megjegyzések: